Z. Krzysztoszek ; W. Rabczuk (red.) Aksjologiczne problemy współczesnej pedagogiki
- Kod: WSP 074
-
Dostępność:
Zapytaj o dostępność/ wyczerpane
- Wydawnictwo: WYŻSZA SZKOŁA PEDAGOGICZNA
- Cena: 45,15 zł
- Autor: Krzysztoszek Zofia; Rabczuk Wiktor (red.)
- Wyd.: I
- Miejsce: Warszawa
- Rok: 2004
- ilość stron: 187
- ISBN: 83-88278-59-2
- oprawa: Miękka
W dniach 24-25 września 2003 r. odbyła się w Mierkach koło Olsztyna ogólnopolska konferencja, zorganizowana przez Zakład Aksjologii Edukacji olsztyńskiego Wydziału Nauk Humanistyczno-Społecznych Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP w Warszawie.
Tematem konferencji była problematyka, dotycząca aksjologicznych problemów współczesnej pedagogiki. O wyborze tematu przesądzały potrzeby zarówno ściśle związane z rozwojem pedagogiki jako nauki, jak i ogólniejsze przemiany społeczne i gospodarcze, zapoczątkowane w 1989 roku. Otwierając się na świat, a zwłaszcza na jednoczącą się Europę, stajemy się społeczeństwem demokratycznym a zarazem pluralistycznym. W efekcie tych procesów nie mogą być obojętne, zwłaszcza pedagogom, te systemy wartości, które przesądzają o obliczu narodu i każdego z nas. Brak orientacji w świecie wartości może powodować, zwłaszcza w oświacie, rozchwianie oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych, różnego rodzaju konflikty i to nie tylko w Duszy nauczycielstwa (Jan Władysław Dawid).
Na wstępie trzeba stwierdzić brak jednoznacznego rozumienia aksjologiczności pedagogiki, aczkolwiek ogólnie przyjmuje się: po pierwsze, iż nie ma nauczania i wychowania bez stabilnych wartości; po drugie - że wartości i związane z nimi cele, są podstawowymi kategoriami nauk pedagogicznych, i że nie można ich eliminować z teorii i praktyki pedagogicznej. Aksjologiczność pedagogiki powinna więc być próbą odpowiedzi na pytanie: jaka koncepcja wychowania i nauczania jest potrzebna w pedagogice? Zapewne powinna być w zgodzie ze światem wartości uniwersalnych, ogólnoludzkich. Ten rodzaj preferencji aksjologicznej nie powinien wiązać się tylko z jedną orientacją etniczną, światopoglądową lub określoną ideologią wychowania. Problem obecności tych wartości powinien być szczególnie mocno dostrzegany w przestrzeni edukacyjnej i edukowanej.
Spis treści:
Wstęp
I. PEDAGOGIKA I JEJ PROBLEMY AKSJOLOGICZNE W POGLĄDACH FILOZOFÓW
- Podstawowe zagadnienie pedagogiki
- Uniwersalizm i pluralizm - moralne standardy współczesności
- Wartości chrześcijańskie w państwie i w szkole
- Filozofia i pedagogika we wzajemnych relacjach aksjologicznych
- Wiedza jako wartość
II. ETYKA ZAWODOWA A WARTOŚCI PEDAGOGICZNE
- Wartości moralne w etyce zawodowej nauczyciela
- "Czy humaniści, etycy i moraliści są potrzebni?", czyli o potrzebie reformy pedagogiki.
- Biznes a etyka
III. WYBRANE ZAGADNIENIA Z AKSJOLOGI I EDUKACJI
- Przesłanie Janusza Korczaka dla integrującej się Europy
- Wartość edukacyjna innowacji
- Sztuka jako wartość w pedagogice Antoniego Bolesława Dobrowolskiego
- Działać i myśleć za pomocązmysłów
- Dziecko specjalnej troski w świecie wartości
- Aspiracje edukacyjno-zawodowe gimnazjalistów
IV. WSPÓŁCZESNE MEDIA I EDUKACJA
- Aksjologia mediów i edukacja
- Media wobec współczesnych konfliktów zbrojnych. Relatywizm językowy i kulturowy przekazów medialnych wyzwaniem dla edukacji
- Arteterapia - sztuka przynosi nadzieję